Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2009

Ετυμολογία

Ας προσπαθήσω να ετυμολογήσω.


'Φίλοι',
αν είναι στην ονομαστική
μάλλον από το μακρινό το 'σμίλη'.
Συνήθως, στην κλητική.
Τότε σίγουρα από το αμετάκλητο 'ήλιοι'.


'Πόνος',
σίγουρα αυτό μου έμαθαν
από το 'μόνος',
καθώς εραλδική ορθοστασία συμφώνου
δήλωση ανοιχτή βουβού προσώπου και αφώνου.









'Πεπρωμένο'.
Ε, αυτό ετυμολογείται κατά τας γραφάς.
'Πετρωμένο'.
Αν είναι δε και κατ' επιταγήν,
ή πλεονάζον ή ακμάζον ή έστω ακατανόητο,
παράφωνο κι απόκρημνο,
τότε συγγένεια εκλεκτική
έχει με το 'αλλοιωμένο' ή 'λιωμένο'.


'Πένθος'.
Ε, αυτό ετυμολογείται κατά τας εποχάς.
Συναισθήματος 'έθνος'.


'Αγάπη'.
Μιας Κυριακής η άκρη.


'Ζωή'.
Εδώ πολλοί ερίζουνε πως είναι οι γονείς.
Τα 'μη', τα 'πώς', τ' ασκόρπιστα 'γιατί',
μια γειτονιά των 'πρέπει'
το δένω λύνω του 'μαζί'
και μια στενόμακρη απρόφταστη 'σιγή'
που ρέπει.












Αφιερωμένο στους φίλους μου Άθω Γεωργίου, Βασίλη Νικολόπουλο, Νικόλα Κορδατζάκη.

31 σχόλια:

  1. ζωή
    στιγμές αγάπης (και) πόνων πεπρωμένων (;)
    πενθώντας αγαπώντας ζώντας δημιουργώντας
    έρωτες φιλίες οικογένειες βυθιζόμενοι σε αλήθειες (και ίσως μη)
    στιγμών και συναισθημάτων επί τούτω και επί ζωών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λένε ότι η παρετυμολογία είναι ο εχθρός της ετυμολογίας. Όταν όμως η ετυμολόγηση βασίζεται στο συναίσθημα, τότε μπορούμε νομίζω ν'αφήσουμε για λίγο στην άκρη την επιστήμη. Τυχεροί οι φίλοι σου.
    Καλό βράδυ, καλό σαββατοκύριακο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα εσύ έπιασες ολάκερη την ζωή.
    Φίλοι
    Πόνος,
    Πεπρωμένο
    Πένθος
    Αγάπη
    Ζωή!!!!

    Έννοιες ίδιες για όλους μα τόσο διαφορές μέσα απ'τα μάτια του καθενός!!

    Καλό ξημέρωμα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. και μια στενόμακρη απρόφταστη 'σιγή'
    που ρέπει.

    Επειδή έτσι πρέπει...


    Καλοδεχούμενη η αφιέρωσή σου

    Σε χαιρετώ

    Ath

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Makes one glad to have learned your language.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έρωτας

    Φόβος

    Μνήμη

    Νύχτα

    Σε τέσσερις κύκλους.

    Σε έναν κύκλο.

    Της ζωής.

    Την Καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημέρα Απόστολε μου,
    Φίλους: δεν γνώρισα πολλούς στη ζωή μου, τους τελευταίους μήνες απέκτησα κάποιον και κατάλαβα τη σημασία της λέξης!
    Πόνο: ψυχικό πέρασα πολύ στην ζωή μου, προσπαθώ να βγω νικητής!
    Πεπρωμένο, ειμαρμένη: Θέλω να πιστεύω ότι η ζωή μου δεν είναι προκαθορισμένη από κάποια συμπαντική δύναμη , που με κινεί σαν μαριονέτα. Θέλω να πιστεύω ότι μπορώ να επηρεάσω καταστάσεις που με αφορούν και όλα είναι αποτέλεσμα των αποφάσεων μου.
    Αγάπη: Την αποζητώ, προσπαθώ να την δώσω.
    Ζωή: Μερικές φορές νιώθω ότι δεν την έχω ορίσει ακόμα ότι, δεν είναι παιδί μου.
    Νιώθω ότι έχω εγκλωβίσει πρόωρα ένα παιδί σε σώμα ενός βιολογικά ενήλικα.
    Νιώθω ότι ακόμα δεν έχω την δύναμη να φύγω από όλα τα πρέπει , δεν μπορώ να αποφύγω τα γιατί, μερικές φορές η σιγή είναι θησαυρός…
    Δάσκαλε και φίλε!
    Απόστολε σε ευχαριστώ για την Αφιέρωση. Πάντα εύστοχος ο λόγος σου που εγείρει συναισθήματα και βαθιές σκέψεις.
    Να είσαι πάντα καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αδιανόητη, νοητή ή νοερή, υπόγεια ή υπέργεια-ποτέ ισόγεια- η διάθεση να αντι-υπο-δια-γράφεις λανθασμένους γραμματικούς τύπους και στη θέση τους να βάζεις σχήματα, χρώματα και όνειρα που αποσοβούν το πεπρωμένο ή τουλάχιστον το πεπερασμένο. Είναι κι αυτό μια κάποια λύσις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. b|a|s|n\i/a

    Το προηγούμενο σχόλιο ως απάντηση σου...

    (φαίνεται ξέχασα ήδη κάποιους αυτοματισμούς-μηχανισμούς του μπλόγκινγκ... Θέε μου, τι λέξη...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. nikos

    Είναι στιγμές που θυμάμαι πως οι εχθροί είναι οι καλύτεροι μας φίλοι. Γιατί και θερμόμετρο της επιτυχίας μας αποτελούν και γιατί, αν έχουμε σώας τας φρένας, θέλουμε να απαλείψουμε οτιδήποτε θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από το στόμα τους, κυρίως, ως εμπαιγμός, κατηγορητήριο, λοιδωρία. Στις λέξεις μου, όμως, πάντα απαγόρευα να επηρεαστούν από το α-κοινώνητο που επιβάλλεται κατά καιρούς και τις άφηνα να σουλατσάρουν, όπως αυτές ήθελαν και να παρεπιδημούν ανενόχλητα άλλοθι...

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Σταλαγματιά

    Μπα, Αναστασία μου... Μόνο το dna της αναφέρθηκε, αλλά αφαίρεσα άλλα "ποιοτικά" χαρακτηριστικά όπως προδοσία, εμπιστοσύνη(πόσο αστείες ακούγονται οι λέξεις αυτές δίπλα-δίπλα), γενναιοδωρία, μικρότητα (άλλες δυο που φαίνεται να πηγαίνουν ως φηλί-κλειδί), δημιουργία, ολιγωρία και πάει λέγοντας...

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Ath

    ... ή επειδή δεν πρέπει να ρέπει, φίλε Άθω.

    Να είσαι καλά και σ' ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ robert

    ...as a teacher of greek language makes "me" happier to read a comment such this one, my friend Robert. Anyway, without digressing from the kernel of truth in what you've said, how much effort is someone obliged to make in order this flame of love not to be diminished by my fellow citizens.

    Welcome!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ gaykarkinos7

    ...σε σύνολα και υποσύνολα...συνολικά...

    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ Νικόλας K.

    Πολύ μου αρέσει, όταν δίνεται εφαλτήριο στους ανθρώπους να μιλήσουν για αυτούς και τη ζωή τους. Το βίωμα ή η εμπειρία του καθενός συνυπολογίζονται και συνεκτιμώνται ως πιθανότητα ή δυνατότητα προσωπική ή κοινωνική. Αναλόγως ανάλογα, φίλε μου Νικόλα. Πολλά από αυτά, που με τόση απλότητα και ειλικρίνεια-και το εννοώ- ομολογείς, μπορεί ή θα μπορούσε να είναι η διαδρομή όλων μας...

    Να είσαι πάντα καλά και να ονειρεύεσαι. Ή τουλάχιστον να ονειρεύεσαι ότι ονειρεύεσαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Οι φίλοι φωτεινοί ήλιοι και όλα τ' άλλα...η αγάπη αφού είναι η άκρη μια ημέρας δε θα μπορούσε να είναι Παρασκευής ή Σαββάτου:)
    Όσο για τα πρέπει, τα γιατί, τα μη, όλο λέμε από αύριο και αυτό ποτέ δε φτάνει και η ζωή περνά και χάνεται... αγχώθηκα τώρα..:)
    Καλό μήνα Αποστόλη μου
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σήμερα δε θα αφήσω σχόλιο της προκοπής αλλά του "καλόύ μήνα" με ένα χαμόγελο πλατύ που να φαίνονται όλα τα δόντια:))))

    Καλό ξημέρωμα Αποστόλη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλημέρα και καλό μήνα!
    Τι καλά που σε ξαναβρίσκουμε...

    Χαρά - Γαλήνη - Άυλο - Αλλού - ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. καλημέρα Αποστόλη.Χαίρομαι που σε βρίσκω εδώ,ξανά,αλλού.Μου άρεσε αυτό το παιχνίδι με τις λέξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @ Margo

    Η ισχύς εν τη ενώσει, γλυκό μου Μαράκι.Όλα τα ερωτηματικά και όλα τα αποσιωπητικά έχουν τη δυναμική τους θέση σε μια ζωή δημιουργική και χαλκέντερη (μεταφορικά και κυριολεκτικά χρησιμοποιώ τη λέξη τούτη)... Σεργιάνι στην ψυχή ζητάμε όλοι μας και το πετυχαίνουμε άλλοι πιο νωρίς άλλοι πιο αργά. Αρκεί αυτό το σεργιάνι να είναι ο κύκλος ο καβαφικός (Ιθάκη) και όχι αυτός του μηδενός...

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @ "Ground Control to Major Tom"

    Ωχ, τερηδόνα....
    :))) :)))

    Αστειεύομαι, γλυκύτατή μου ύπαρξη. Και μισόκλειστο να ήταν το στόμα, φτάνει που η καρδιά είναι μεγάλη αγκαλιά και βολτάρει το "οικείο"...

    Φιλιά πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @ Μια φορα κι εναν τρελο...

    Σ΄ευχαριστώ για τη συνέπεια, την ευγένεια, την πρό-θεση και τη διά-θεσή σου. Πάντα ευπρόσδεκτες λέξεις που έχουν "ηλικία" τέτοια, που να κνίζουν εκ νέου μυαλό και καρδιά.

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @ ολα θα πανε καλα...

    Καλή μου φίλη, έχω σκοπό να "παίξω" πολύ από δω και στο εξής. Ελπίζω να σας έχω συμπαίκτες και να μη βρεθώ σ' ένα παιχνίδι εν ου παικτοίς.

    Χαίρομαι ιδιαίτερα που με επισκέπτεσαι ξανά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Της ζωής το πεπρωμένο
    στη πλάτη ενός ερπετού,
    να αναζητά στις τρύπιες τσέπες του
    της αγάπης το πένθος

    πολύ έξυπνοι στίχοι

    καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Αν το πεπρωμένο είναι κατ’ επιταγήν …και δη «ακάλυπτη»… τότε σίγουρα πετρωμένο θα είναι… άρα ναι… και αλλοιωμένο… λιωμένο… και όλα τα παρεμφερή σε –μένο…!!!

    (Πολύ πολύ χάρηκα λέμε που είσαι πάλι εδώ!!!!)

    Φιλί τιγρένιο…(χωρίς ετυμολογία!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ AlexMil

    Περαστικέ από τη χώρα του εντός μου, ευχαριστώ που συνοδοιπόρησες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @ tiger_lilious

    Αν και η μέρα είναι βαριά από το πένθος του
    b|a|s|n\i/a , είναι, ίσως, αστείο να θεωρητικολογούμε, γλυκιά μου. Σε ευχαριστώ που είσαι δίπλα μου, που μου μιλάς με τις δικές σου λέξεις, με τις δικές σου σκέψεις, μέσα από και με την καρδιά σου...

    Φιλιά πολλά και υπόσχομαι να φανώ αντάξιος!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. α τι ανακάλυψα εδώ;
    ένα ενδιαφέρον μυαλό, μια ενδιαφέρουσα σκέψη;
    θα ξαναπεράσω όταν θα έχω αφήσει πίσω τα δυσάρεστα γεγονότα που με πρόλαβαν, για μια καλύτερη ανάγνωση...

    καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αυτό σας έλειπε αγαπητέ, με τέτοιο "εσωτερικό υλικό" και να μην επιστρέψετε..!!! Τι κάνουμε εδώ μέσα τόσο καιρό.. Πολύ χάρηκα :-) Θα ξανάρθω να μελετήσω τις καινούργιες σας αναρτήσεις. Καλή σας νύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @ logia

    Ελπίζω το ερωτηματικό να εξαλειφθεί με τον καιρό ή ακόμα καλύτερα να φτιάξουμε καινούργια μαζί...

    Καλώς ήρθες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. @ MAXIMUS

    Να περνάς, όποτε θέλεις. Όταν νιώθεις ότι εδώ μπορείς να θυμάσαι, να ξεχνάς, καμιά φορά την ίδια στιγμή.

    Φοβάμαι ότι μου έχει γίνει απαραίτητη η παρέα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή